Uw woning in Spanje verkopen neemt net zoals in België tijd in beslag. Deze bijdrage zal het verkoopproces stap voor stap toelichten.
Zelf uw woning verkopen in Spanje of een makelaar inschakelen?
Het is perfect mogelijk om zelf uw woning in Spanje te verkopen. Denk bijvoorbeeld een verkoop aan een kennis. Dit is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Hier vindt u meer informatie over Spaans vastgoed verkopen zonder makelaar.
U kunt uiteraard ook samenwerken met een makelaar. Een makelaar zal een realistische verkoopprijs schatten en meer geïnteresseerde kopers opleveren. Ook hoeft u niet ter plaatste te komen voor bezichtigingen. De diensten zijn van een makelaar zijn natuurlijk niet goedkoop en verschillen van regio tot regio.
Lees meer over de kosten bij verkoop van uw Spaanse woning.
Vooraleer u naar de notaris gaat: reservatiecontract en compromis
Wanneer de makelaar een koper heeft gevonden, zal u het reservatiecontract ondertekenen. Hiermee is het pand tijdelijk niet meer beschikbaar voor andere geïnteresseerden. De koper betaalt dan 3.000 – 10.000 euro aanbetaling, zodat hij zijn juridisch onderzoek kan starten.
Indien de koper geen juridische bezwaren meer heeft, wordt er overgegaan tot het ondertekenen van het compromis. Hiermee betaalt hij dan een voorschot van 10%.
In sommige situaties wordt er onmiddellijk overgegaan tot het ondertekenen van het compromis. Dit is niet altijd interessant, omdat er één van de partijen wel eens voor verrassingen kan komen te staan. Zo hebben we een zaak gehad waarbij de compromis werd getekend terwijl de woning zich nog in een nalatenschap bevond en de verkoper de woning nog niet kon overdragen.
Lees meer over het reservatiecontract.
Bij de notaris: overdracht van de sleutels
De volgende stap is het ondertekenen van de notariële akte in aanwezigheid van de notaris. Het saldo wordt overgemaakt aan de verkoper en de koper ontvangt de sleutels. De betaling gebeurt doorgaans via een Spaanse bankcheque. Het kan echter een week duren vooraleer de bank de cheque verwerkt en de fondsen op uw rekening staan.
Als u niet-resident bent in Spanje, zal de koper 3% van de verkoopprijs afhouden en binnen één maand overmaken aan de Spaanse fiscus. Deze afhouding is een voorschot van de te betalen meerwaardebelasting. Indien de 3% hoger is dan de werkelijke meerwaarde, kan u die belasting terugvorderen.
Lees meer over de meerwaardebelasting.
Wanneer u bij aankoop een hypothecaire lening heeft afgesloten, dient u ervoor te zorgen dat een vertegenwoordiger van de bank aanwezig is om de hypotheek te beëindigen en het openstaande saldo te voldoen.
Lees meer over de notaris in Spanje.
Na de notaris: afwikkeling van de transactie
Nadat dat de notariële akte is verleden, dienen er nog een aantal belangrijke formaliteiten te gebeuren. U dient de gemeentelijke plusvalia belasting te betalen. Daarnaast dient u ofwel de resterende meerwaardebelasting te betalen of de te veel betaalde meerwaardebelasting terug te vorderen via modelo 211.
Lees meer over de plusvalia belasting.
Belangrijk is ook dat de contracten voor water en elektriciteit worden stopgezet. Tot slot dienen de vereniging van de mede-eigenaars en de gemeente op de hoogte worden gebracht.
Welke documenten heb ik nodig om te verkopen?
De volgende documenten heeft u nodig:
- Notariële koopakte
- Nota Simple
- Rekeningen/facturen IBI en vuilnisafhaling
- Facturen nutsvoorzieningen
- Certificaat van mede-eigendom waarin wordt bevestigd dat alle kosten werden betaald
- Statuten van de mede-eigendom
- EPC-attest
- NIE-nummer
- Attest hypotheek
- Licencia de Primera Ocupación
- Bankgegevens in Spanje
- Inventaris met meubilair
- Indien resident: fiscaal attest residentie
- Indien u verkoopt via een vennootschap: Acta de Titularidad Real
Lees meer over verkopen in Spanje.
Laatste update: april 2022