Bent u van plan om te investeren in Spaans vastgoed? Dit artikel geeft een globaal overzicht van de belangrijkste aandachtspunten bij een tweede verblijf kopen in Spanje.
1. Het takenpakket van de notaris is fundamenteel anders
De rol van de notaris in Spanje is niet vergelijkbaar met die van een Belgische notaris. De controlefunctie van de Spaanse notaris beperkt zich immers tot een informatie-navraag in het Registratiekantoor en de naleving van de anti-witwaswetgeving.
De notaris is dus niet verantwoordelijk voor de opmaak of het nazicht van de koopovereenkomst/compromis, de controle van de stedenbouwkundige situatie zoals vergunningen, en de eventuele openstaande schulden aan het pand. Ook de mogelijkheid om uw toekomstige woning te verhuren kijkt een Spaanse notaris niet na. Hiervoor heeft u een onafhankelijke juridische partner nodig.
Lees meer over de notaris in Spanje.
2. De aankoopkosten verschillen per regio
De aankoopkosten verschillen van regio tot regio. De registratierechten bij een herverkoop variëren tussen de 8% en 11%. Zo zijn Catalonië en de Costa Blanca duurder dan bijvoorbeeld Murcia of Andalusië. Bij nieuwbouw is er op het Spaanse vasteland een btw tarief van 10%. Maar hier zijn de bijkomende zegelrechten weer afhankelijk van de regio en situeert zich rond de 1,50%. Hieronder vindt u een overzicht per regio.
Naast deze belastingen zijn er nog extra kosten. Denk bijvoorbeeld aan notaris- en registratiekosten.
Wenst een indicatie van de aankoopkosten te ontvangen? Stuur dan een e-mail naar info@confianz.be met uw budget en regio.
3. U koopt een nieuwbouw op plan: bankgarantie is cruciaal
Als uw toekomstig tweede verblijf in Spanje nog moet worden gebouwd, heeft u best een bankgarantie. Hiermee beschermt u de voorafbetalingen aan de promotor. Een bankgarantie is wettelijk verplicht, maar in praktijk zien we dat promotoren vaak geen bankgarantie afsluiten.
Hier vindt u meer uitleg over de bankgarantie in Spanje.
4. Wat met de belastingen op uw tweede verblijf?
Hierbij maken we een onderscheid tussen de belastingen in Spanje en de belastingen in België.
In Spanje zijn er voor niet-residenten twee regimes. Als u verhuurt, betaalt u 19% op uw huurinkomsten, met een beperkte kostenaftrek. De aangifte is per jaar, voor 20 januari het jaar volgend op het huurinkomen. Indien u niet verhuurt, betaalt u 19% op het kadastraal inkomen. Het kadastraal inkomen berekent u door 1,10% te nemen van de valor catastral. De aangifte is per jaar, telkens voor 31 december het jaar volgend op uw huurinkomen. Naast de niet-residenten belasting is er de IBI. U kunt dit vergelijken met de onroerende voorheffing.
In België bent u in principe vrijgesteld van belastingen op uw huurinkomsten uit Spaans vastgoed. Maar er is wel een opduweffect. Dit betekent dat huurinkomsten wel meetellen voor de berekening van het progressief tarief van de personenbelasting. U dient dus wel degelijk uw huurinkomen aan te geven.
Hier vindt u meer gedetailleerde uitleg over:
5. Wat is de impact voor mijn erfgenamen?
Als u niet van plan bent om in Spanje te gaan wonen, blijft het Belgische erfrecht van toepassing op heel uw nalatenschap. Dus ook op Spaanse woning. Wel is het aan te raden om een Spaans testament op te maken. Dit is niet verplicht, maar het zal wel de afwikkeling van uw nalatenschap vergemakkelijken. Hiermee bespaart u uw erfgenamen en partner veel administratieve rompslomp.
Ook is er een impact op de erfbelasting. De Vlaamse erfbelasting is van toepassing op uw gehele nalatenschap, dus ook op uw vastgoed in Spanje. In Spanje betaalt u eveneens erfbelasting, maar de voorwaarden en tarieven zijn afhankelijk van regio tot regio.